Investigadores

Francesca Rayner

Grau académico: Doutoramento

Categoria profissional: Prof. Auxiliar

Grupo(s) de Investigação:

E-mail: frayner@ilch.uminho.pt

Telefone: 253 510883

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3601-815X

Morada institucional:

Campo de Couros
Rua de Vila Flor
4810-453
Guimarães

Nota biográfica:

Francesca Rayner is Assistant Professor in the area of Theatre and Performance at the Universidade do Minho. Her research centres on the cultural politics of performance with a particular emphasis on the performance of Shakespeare. She has published widely in national and international journals in this area. She has been Head of the English and North American Studies and helped to set up and run the University's Theatre course. She is currently involved in projects on the European impact of Shakespeare and women and the Portuguese dictatorship and coordinates the university's Research Group in Performance Studies

Interesses de investigação:

Shakespeare, performance, género, sexualidade, política cultural.

Formação:

Doctorate in Literary Sciences (English Literature

Experiência profissional:

Head of Department of English and North-Americas Studies, 2006-10

Director of Theatre Degree 2012-2015

Cargos:

Coordinator Research Group in Performance Studies

Projetos

  • 2018 - ... (Membro)

    Mulheres, artes e ditadura - os casos de Portugal, Brasil e países africanos de língua portuguesa,

    Coordenado por Ana Gabriela Macedo

Publicações

Livros

  • Rayner, Francesca, Teatro Português Contemporâneo: Crítica e Performance (2010-2016
  • Teatro e Economia: Desafios em tempo de crise
  • Género, Cultura Visual e Performance: Antologia Critica,
  • Caught in the Act: A Representação da Transgressão Sexual em Três Produções Portuguesas de Shakespeare

Artigos

  • The Footballer, the Trickster and the Dictator: DisidentifiedNational Subjects and Failed European Identifications in Nuno Cardoso’s Portuguese Shakespeares”
  • Dehierarchizing Space: Performer-Audience Collaborations in Two Portuguese Performances of Shakespeare”
  • “Phantasms of Africa: Teatro Praga’s Zululuzuand mala voadora’s Moçambique”
  • “Investigação Artística em contexto universitário em Portugal”
  • “Adapting Macbeth in a Lusophone context: The Challenges of intercultural performance”
  • Whose hand do we kiss? Performing democracy in a Portuguese A Midsummer Night’s Dream”,
  • “History recycled: contemporary performances of Shakespeare’s Richard II at Portuguese national theatres”

Capítulos em livros

  • “O Corpo Presente: Feminismo e Performance de Shakespeare em Portugal”
  • From the Snares of Watchful Tyranny to Post-Human Dictators: Macbeth under the Portuguese Dictatorship and in Democracy”
  • Reinventar a Tradição (1846-2002)” em Maria João Brilhante (coord.) Sete Olhares sobre o Teatro da Nação
  • “From Individual Conflict to Interlocking Conflicts: The Merchant of Venice for New European Audiences”
  • “Building Sustainability: Theatres and Communities in an Environment of (Non)abundance”
  • “Language that Moves: Performance Criticism as Creative Engagement”
  • “Artes e Comunidades: A pluralidade de uma relação
  • From Portuguese Hamlet to Um Hamlet a Mais”, Ruth J. Owen (ed.) The Hamlet Zone: Reworking Hamlet for European Cultures

Organização de eventos

  • 2018/07/22 - 2018/07/22 | University of Birmingham

    “The Trojan War in the Early Modern Imagination”

  • 2015/09/04 - 2015/09/04 | Universidade do Minho

    Shakespearean Collaborations,

  • 2017/07/10 - 2017/07/10 | University of Gdansk

    “Shakespeare and the Politics of Location”

Orientação de teses

Pós-Doutoramentos

  • 2012 - 2017 | Orientador

    Arthur Belloni

    i O teatro da operação e a po-ética de “antes das formas.”

    Estudos Performativos

Doutoramentos

  • 2013 - 2017 | Co-orientador

    Pedro Meneses

    “Um valoroso lugar incerto – a cartografia do humano em Uma viagem à Índia de Gonçalo M. Tavares”,

    Ciências da Literatura - Literatura Portuguesa

Mestrados

  • 2016 - 2017 | Orientador

    Estela Cosme

    Putting It Together: Postmodernism and the musicals of Stephen Sondheim.

    English Language, Literature and Culture

  • 2013 - 2014 | Orientador

    Cátia Faisco

    Despidos em Palco: A Representação de Mark Ravenhill e Sarah Kane em Portugal,

    Literary and Cultural Mediation

  • 2011 - 2012 | Orientador

    Célia Oliveira

    Roy Williams: from the Margins to the Mainstream,

    English Language, Literature and Culture

  • 2011 - 2012 | Orientador

    Bernarda Esteves

    Power to the People: Kenneth Branagh’s Revision of Romantic Comedy,

    English Language, Literature and Culture

Editor

Comissões científicas

  • 2018 - 2018 (Congresso)

    Conceitos e Dispositivos de Criação nas Artes Performativas”,

  • 2017 - 2018 (Congresso)

    Cultura/Natura

  • 2017 - 2018 (Congresso)

    “Género na Arte Lusófona: Corpo, Sexualidade, Identidade e Resistência no Século XXI”

  • 2016 - 2018 (Congresso)

    400 anos no Diálogo Das Artes: Cervantes e Shakespeare

  • 2015 - 2018 (Congresso)

    Shakespearean Collaborations,