Investigadores

Isabel Ermida

Grau académico: Agregação

Categoria profissional: Prof. Associado com agregação

Grupo(s) de Investigação:

E-mail: iermida@ilch.uminho.pt

ORCID: 0000-0001-7742-2912

Morada institucional:

Departamento de Estudos Ingleses e Norte-Americanos
 Instituto de Letras e Ciências Humanas
 Universidade do Minho
 Campus de Gualtar
 4710-057 Braga

Nota biográfica:

Isabel Ermida é Professora Associada com Agregação na área disciplinar de Estudos Ingleses e Norte-Americanos da Universidade do Minho. Doutorou-se em 2002, na especialidade de Linguística Inglesa, com uma tese sobre os mecanismos linguísticos do humor literário, cuja pesquisa foi efetuada na Purdue University (Indiana - EUA), onde foi Visiting Scholar. Atualmente Diretora do Doutoramento em Ciências da Linguagem, foi também Diretora do Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Inglesas e Presidente da Associação Portuguesa de Estudos Anglo-Americanos (APEAA) de 2012 a 2015, tendo assumido vários outros cargos institucionais ao longo dos anos. Docente universitária desde 1991, tem-se dedicado à investigação dos mecanismos discursivos e das estratégias pragmáticas de uso da língua inglesa em contextos comunicativos, tanto orais como escritos, e tanto reais como ficcionais, sobretudo no que toca à configuração ideológica de variáveis sociologicamente marcadas, tais como o género, a idade, a etnicidade e a classe social.

Isabel Ermida is Associate Professor (Dr Hab) at the Department of English and North American Studies of the University of Minho. She holds a PhD in English Linguistics on a linguistic approach to literary comedy (2002), the research for which was carried out at Purdue University (Indiana, USA), where she was Visiting Scholar. She is currently the Director of the PhD in Language Sciences. Previously, she was Director of the Master's Degree in English Language, Literature and Culture, as well as Head of the English Department at the University of Minho from 2010 to 2014 and Chair of the Portuguese Association for Anglo-American Studies (APEAA, 2012-2015), having held various other institutional positions over the years. Having been a University Professor since 1991, she has dedicated her research efforts to the study of the discursive mechanisms and the pragmatic strategies of usage of the English language in communicative contexts, in both oral and written forms, and in real and fictional contexts alike, especially with regard to the ideological configuration of sociologically marked variables, such as gender, age, ethnicity and social class.

Interesses de investigação:

Pragmática da Língua Inglesa. Sociolinguística (no contexto anglófono). Análise do Discurso (sobretudo discurso jornalístico e discurso virtual/digital). Estudos do Humor (tanto na vertente literária como não-literária, sobretudo, mas não exclusivamente, no contexto da anglofonia). TÓPICOS DE INVESTIGAÇÃO ATUAIS: Análise do discurso jornalístico online, bem como da linguagem das redes sociais na Internet, à luz de variáveis sociolinguísticas tais como género, nacionalidade, etnicidade e classe social, entre outras, especialmente no que toca à expressão (ou, em contrapartida, ao encobrimento) do preconceito., RESEARCH INTERESTS:, Pragmatics of the English Language. Sociolinguistics (in the Anglophone context). Discourse Analysis (mainly newspaper discourse and online discourse). Studies of Humor (both in its literary and non-literary expressions, mainly in the English-speaking context). Current research interests include the analysis of online newspaper discourse as well as the language of "social media" on the Internet, in the light of sociolinguistic variables such as gender, nationality, ethnicity and social class, among others, especially as regards the expression, or the concealment, of prejudice..

Formação:

• 2011: Agregação na área de especialização de Linguística Inglesa, pela Universidade do Minho, a 8 e 9 de Junho. Título da Lição: "Sete Conceitos à Procura de um Texto". Título do Relatório: "Linguística Inglesa III: Semântica e Pragmática".

• 2002: Doutoramento em Ciências da Linguagem (área de especialização de Linguística Inglesa). Universidade do Minho (com co-orientação do Prof. Victor Raskin, da Purdue University, EUA). Título da tese: "Humor, Linguagem e Narrativa: Para uma Análise do Discurso Literário Cómico".

• 1995: Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Inglesas. Universidade do Minho. Título da tese: "A Ambiguidade Linguística em The Comedy of Errors de William Shakespeare".

• 1991: Licenciatura em Ensino de Português/Inglês. Universidade do Minho.

.

ACADEMIC QUALIFICATIONS

• 2011: "Habilitation" (Post-doctorate title) in the area of ​​English Linguistics on 8 and 9 June. Title of Lesson: "Seven Concepts in Search of a Text". Title of Report: "English Linguistics 3: Semantics and Pragmatics".

• 2002: PhD in Language Sciences (area of ​​specialization: English Linguistics). University of Minho (with co-guidance by Prof. Victor Raskin, Purdue University, IN, USA). Title of thesis: "Humor, Language and Narrative: For an Analysis of Comic Literary Discourse".

• 1995: Master in English Language, Literature and Culture. Thesis title: "Linguistic Ambiguity in William Shakespeare's The Comedy of Errors".

• 1991: Degree in Portuguese and English Teaching. Minho University.

Experiência profissional:

ATIVIDADE DOCENTE - TEACHING ACTIVITY

• Pragmatics (Master)

• Language and Society in an English-speaking Context (Master)

• English Linguistics 1 - Phonetics and Phonology (Undergrad)

• English Linguistics 2 - Morphology and Syntax (Undergrad)

• English Linguistics 3 - Semantics and Pragmatics (Undergrad)

• English Linguistics 4 - Sociolinguistics (Undergrad)

Cargos:

• É atualmente Diretora do Doutoramento em Ciências da Linguagem

• É ainda membro eleito do Conselho Científico do Instituto de Letras e Ciências Humanas (desde 2009) e do Conselho do Instituto (desde 2016)

• Foi Diretora de Curso do Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Inglesas (desde 2011)

• Foi também Diretora do Departamento de Estudos Ingleses e Norte-Americanos (dois mandatos: de 2010 a 2014)

• Foi ainda Presidente da Associação Portuguesa de Estudos Anglo-Americanos - APEAA (de 2012 a 2015)

• Presidente do Conselho de Cursos de Letras e Ciências Humanas (de 2007 a 2010)

• Diretora do Curso de Estudos Ingleses e Alemães (de 2004 a 2007)

• Presidente da Comissão de Estágio de Inglês e Alemão (de 2003 a 2005)

.

INSTITUTIONAL POSITIONS

• She is currently Director of the PhD in Language Sciences

• She has been elected to be part of the Scientific Committee (since 2009) and of the Faculty Committee (since 2016) of the School of Arts and Humanities.

• Director of the Master's Degree in English Language, Literature and Culture, at the University of Minho, from 2011 to 2018.

• Head of Department of English and North American Studies (two terms, 2010-2014).

• Chair of the Portuguese Association of Anglo-American Studies - APEAA (2012-2015)

• Chair of the Pedagogical Committee of the School of Arts and Humanities (2007-2010)

• Director of the English-German Degree (2004-2007)

• President of the Training Year Committee in English-German Teaching (2003-2005)

Projetos

  • 2018 - ... (Coordenador)

    "The Language of Cyberbullying: Forms and Mechanisms of Online Prejudice and Discrimination in Annotated Comparable Corpora of Portuguese and English"

  • 2009 - ... (Coordenador)

    FCT PTDC/CLE-LIN/112939/2009 - “Perfil Sociolinguístico da Fala Bracarense”

    Coordenação de 2009 a 2011

Publicações

Livros

  • Ermida, Isabel. (Ed.) 2016. Dracula and the Gothic in Literature, Pop Culture and the Arts. Ed. Isabel Ermida. Boston and Leiden: Brill |Rodopi.
  • Ermida, Isabel (Co-Ed). 2012. Language and Humour in the Media. Co-edited with Jan Chovanec. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
  • Ermida, Isabel. 2008. The Language of Comic Narratives: Humor Construction in Short Stories. Berlin and New York: Mouton de Gruyter.
  • Ermida, Isabel. 2003. Humor, Linguagem e Narrativa: Para uma Análise do Discurso Literário Cómico, Colecção Poliedro, Universidade do Minho.
  • Ermida, Isabel. 1998. A Ambiguidade Linguística em The Comedy of Errors de William Shakespeare, Colecção Hespérides, Universidade do Minho.

Artigos

  • Ermida, Isabel. 2017. “Get the snip – and a job! Online Disagreement and the Linguistic Construction of Social Identity”. Token: A Journal of English Linguistics. Volume 6 (special issue on “Social identities in public texts”), ed. by Matylda Wlodarczyk and Minna Nevala. Directory of Open Access Journals and MLA Directory of Periodicals.
  • Ermida, Isabel. 2014. “A beached whale posing in lingerie: Conflict talk, disagreement and impoliteness in online newspaper commentary”. In: Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, Ed. Húmus, 27/1, pp. 95-130.
  • Ermida, Isabel. 2011. “A Teoria da Cortesia aplicada a um chat-room: Um estudo de caso no âmbito da Pragmática Linguística”. In: Pensar Radicalmente a Humanidade. Ensaios em Homenagem ao Prof. Doutor Acílio E. Rocha. Universidade do Minho: Húmus, pp. 245-276. 2011.
  • Ermida, Isabel. 2010. “Representações Étnicas na Imprensa Americana: A Construção do Outro na Cobertura Jornalística do 11 de Setembro”. [Ethnic Representations in the American Press: Constructing the Other in the 9/11 News Coverage.] Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, Ed. Húmus, 24/1, pp.123-150.
  • Ermida, Isabel. 2009. “Together or apart: Targeting, offence and group dynamics in humour”. Journal of Linguistic and Intercultural Education – JoLIE, University of Alba Iulia, Romania, ISSN 2065-6599, pp. 93-104.
  • Ermida, Isabel. 2009. “When the trails go cold: British press narratives on Maddie”, Brno Studies in English, Masaryk University (Brno, Czech Republic), pp. 45-62.
  • Ermida, Isabel. 2009. “Guilty Laughter: On the Ethics of Humour”. Diacrítica – Série Filosofia, 23/2, pp. 361-375.
  • Ermida, Isabel. 2009. “O nonsense que faz sentido(s): Sobre os jogos de linguagem nas letras de Rui Reininho”. Diacrítica – Série Ciências da Literatura, 23/3, pp.227-258.
  • Ermida, Isabel. 2009. “‘To the barricades, old codgers’: Representations of Ageing in the British and Portuguese Press”, Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, 23/1, pp.85-114.
  • Ermida, Isabel. 2008. “Corpos e Tropos: Figurações da Corporalidade na Imprensa Feminina”. Diacrítica – Série Ciências da Literatura, 22/3 – “Dossier Género e Estudos Feministas”, pp. 59-74.
  • Ermida, Isabel. 2008. “Comic Failure in Woody Allen’s Mere Anarchy: A Case of Linguistic Success”. Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, 22/1, pp. 185-204.
  • Ermida, Isabel. 2007. “O Tempo e o Riso: Reflexões Diacrónicas sobre o Cómico de Linguagem”. Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, 21/1, pp. 77-105.
  • Ermida, Isabel. 2006. “Linguistic Mechanisms of Power in Nineteen Eighty-Four: Applying Politeness Theory to Orwell’s World”. Journal of Pragmatics, Elsevier, Vol. 38, Issue 6, pp.842-862.

Capítulos em livros

  • Ermida, Isabel. 2017. “‘Astronomically true’: A Linguistic Approach to Poe’s Scientific Satire in ‘Hans Phaall – A Tale’”, in Selected Papers of the 2016 Triennal IAUPE Conference (International Association of University Professors of English), University College, London.
  • Ermida, Isabel. 2017. “Newspaper Funnies at the Dawn of Modernity: Multimodal Humour in Early American Comic Strips”. In: Irma Taavitsainen (ed.), Diachronic developments in English news discourse, Benjamins series of Advances in Historical Sociolinguistics. Amsterdam: John Benjamins.
  • Ermida, Isabel. 2016. “Gothic old and new: Introduction”. In: Dracula and the Gothic in Literature, Pop Culture and the Arts. Ed. by Isabel Ermida. Boston and Leiden: Brill |Rodopi, 1-30.
  • Ermida, Isabel. 2015. “Playing upon news genre conventions: The case of Twain’s news satire”. In: Birte Boos and Lucia Kornexl (eds), Historical News Discourse. Amsterdam: John Benjamins, 2015. 223-250.
  • Ermida, Isabel. 2012. “News satire in the press: Linguistic construction of humour in spoof news articles”. In: Chovanec, Jan & Ermida, Isabel (Eds.), Language and Humour in the Media. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing. 2012.
  • Ermida, Isabel and Jan Chovanec. 2012. “Language, Humour and the Media”.. In: Chovanec, Jan & Ermida, Isabel (Eds.), Humour in the Media. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, pp. xi-xviii. 2012.
  • Ermida, Isabel. 2011. “Losers, poltroons and nudniks” in Woody Allen’s Mere Anarchy: A linguistic approach to comic failure. In: Marta Dynel (Ed.), The Pragmatics of Humour across Discourse Domains, Pragmatics & Beyond New Series. Amsterdam: John Benjamins, pp. 335-352. 2011.
  • Ermida, Isabel. 2007. “Grey Power in the Press: British Media Discourse on the Aged”. In: O Poder das Narrativas e as Narrativas do Poder – Actas do VIII Colóquio de Outono, Centro de Estudos Humanísticos, Universidade do Minho, pp. 275-302.
  • Ermida, Isabel. 2007. “Bad chicks on the booze: Magazine discourse on women’s drinking habits”. In: Novos Caminhos da História e da Cultura, Org. Carlos Ceia e Isabel Lousada (2007), Lisboa: Ed. Minerva, pp. 317-333.
  • Ermida, Isabel. 2005. “When Saying is not Meaning: A Pragmatic Approach to Humorous Ironies”. In: Pragmatics Today, Edited by Piotr Cap (2005), Frankfurt/Main: Peter Lang, pp.235-244.
  • Ermida, Isabel. 2005. “Nas Entrelinhas do Riso: Pressuposições Semânticas e Pragmáticas no Discurso Cómico”. In: Ciências da Linguagem: 30 Anos de Investigação e Ensino, Org. M.A.Marques et al (2005), Universidade do Minho, pp.67-84.
  • Ermida, Isabel. 2005. “Marks of Weakness, Marks of Woe: Revisiting Blake”. In: Hélio Osvaldo Alves: O Guardador de Rios, Org. Joanne Paisana (2005), Colecção Poliedro: Universidade do Minho, pp. 91-102.

Orientação de teses

Pós-Doutoramentos

  • 2016 - 2016 | Orientador

    Anastasia Belyaeva

    "A Semantico-Cognitive Analysis of the Concept Structure EDUCATION in contrast".